Nummer | 15.0021 |
Datum ontvangst raadsgriffie | 19-112015 |
Datum | 19-112015 |
Vraag wordt gesteld aan | College van Burgemeester en wethouders |
Naam steller vraag | De heer J.J. van ’t Hof namens ABT |
Verzocht wordt de volgende vraag (vragen) te beantwoorden |
ABT verzoekt het College de volgende vragen te beantwoorden:
|
Toelichting (indien nodig) |
In de laatste Commissie Bestuurszaken heeft de fractie van ABT vragen gesteld over hoe omgegaan wordt met inwoners van onze Gemeente, die door onvoldoende financiën geen mogelijkheid hebben om een laptop
of computer aan te schaffen. Dit in relatie tot de noodzaak dat een aantal zaken alleen nog digitaal uitgevoerd kunnen worden. Als voorbeeld is toen het UWV genoemd. Het antwoord van het College was tijdens deze vergadering dat deze inwoners gebruik kunnen maken van computers op het Gemeentehuis. De verbijstering was heel groot toen wij heden morgen in de Eendrachtbode (19-11-2015) kunnen lezen dat de Gemeente in 2015 al 18 computers waren versterkt aan inwoners met minimum inkomen en in het kader van re-integratie. |
Antwoord van college/ burgemeester indien schriftelijk antwoord wordt gegeven * |
Onderstaande gekleurde tekst geeft de letterlijke vraag van dhr. Van t Hof weer en aansluitend het antwoord van wethouder Hoek op deze vraag. De tekst is uitgewerkt n.a.v. de geluidsopname. Vraag de heer van t Hof: In de Prorap wordt gesproken over ‘Alles digitaal doen in onze gemeente’, dat dit het streven is en ook eisen aan gesteld hoe snel dat dit allemaal moet gaan. Alleen de vraag die bij ABT boven komt drijven is: kan iedereen digitaal vragen stellen en formulieren invullen? Want het is toch niet verplicht dat iedereen een computer heeft en een andere reden kan zijn dat iemand financieel niet de middelen heeft om computers aan te schaffen, dus hoe wordt daar mee omgegaan. Je kan dan ook, financieel dan kun je ook gewoon denken richting bijstandsgezinnen. Antwoord wethouder Hoek: De tweede vraag, de dienstverlening Alles digitaal: digitale dienstverlening, het KCC o.a., is vooral erop gericht om het de mensen makkelijker te maken. Daarnaast blijft alle andere dienstverlening voor mensen die de digitale weg niet kunnen volgen, gewoon intact hè, dus mensen blijven ook gewoon op de normale manier hier een afspraak kunnen maken, of ze kunnen hier langskomen of vul maar in. Het is naast digitaal, wat het mensen makkelijker maakt, we hebben het gezien met leerlingenvervoer, de aanvragen: binnen een jaar tijd 99% van de aanvragen via de digitale weg, heel makkelijk, dus dat is eigenlijk meer het verhaal daarachter.
|
Datum beantwoording | 26 november 2015 |
Ingeleverd bij de griffie | 14 december 2015 |
© 2021 Algemeen Belang Tholen. Externe artkelen hebben een bronvermelding, overname eigen-artikelen is toegestaan mits met bronvermelding. Webber versie 210305a |
|